Objavljeno: 16 septembra, 2022
Zniževanje emisij CO2 je eden izmed ukrepov, ki pripomorejo k varovanju okolja in bolj zeleni prihodnosti. Ogljični odtis ustvarjamo vsi posamezniki, podjetja, industrije in celotne družbe na vsakem koraku našega življenja. O ogljičnem odtisu največkrat govorimo v kontekstu okolju (ne)prijaznih prevoznih sredstev in naprav. Tokrat pa smo se osredotočili na ogljični odtis spletnih strani in spletnih trgovin.
Ogljični odtis spletnih strani
Vsak posameznik, podjetje ali industrijski sektor na okolju pušča svoj ogljični odtis, s tem ko za vsakodnevne dejavnosti in opravila troši energijo. Ogljični odtis in z njim povezane emisije CO2 predstavljajo veliko breme za okolje, zato si moramo prav vsi prizadevati k čim manjšemu onesnaževanju okolja.
Vsi posamezniki poznamo majhne vsakodnevne ukrepe, s katerimi lahko zmanjšamo svoj ogljični odtis, ki ga puščamo na okolju. Med najpogostejšimi ukrepi najdemo priporočila, ki zajemajo to, da ne puščamo prižganih luči v prostorih, ki jih ne uporabljamo, kupujemo in uporabljamo energetsko varčne žarnice in naprave, smotrno uravnavamo porabo energentov (tako v naših domovih kot pri vožnji z avtomobili) in še bi lahko naštevali. A k zmanjševanju ogljičnega odtisa lahko pripomoremo tudi z našimi spletnimi stranmi in spletnimi trgovinami.
Potrebujete novo spletno stran ali spletno trgovino?
Ob upoštevanju vaših želja po meri izdelamo spletno stran ali spletno trgovino kot si jo želite.
Kako spletne strani in spletne trgovine ustvarjajo ogljični odtis?
Vsak obisk spletne strani ali spletne trgovine ustvarja svoj ogljični odtis. Vsakič, ko obiščemo spletno stran ali trgovino, strežniku pošljemo zahtevo za obdelavo našega dejanja. Preprosto povedano – takrat strežnik »prebudimo« iz nedejavnega stanja in le-ta zato za obdelavo zahtevka potrebuje več energije kot bi v mirovanju. Vsaka poraba energije pa ustvarja ogljični odtis.
Plastično lahko ta primer ponazorimo na analogiji pametnega telefona z nizko ravnijo baterije. Če telefona ne uporabljamo, bo v tem stanju lahko deloval tudi več dni. Vkolikor pa ga začnemo uporabljati, le-ta nemudoma osvetli zaslon, ki troši energijo, tj. baterijo. Več kot ga uporabljamo, prej izpraznemo baterijo in prej pridemo do točke, ko moramo baterijo telefona napolniti – s tem pa trošimo električno energijo in ustvarjamo ogljični odtis.
Podobno je s spletnimi stranmi in spletnimi trgovinami. Vsak spletni obisk pomeni uporabo in trošenje energije. Dlje kot strežnik obdeluje naš zahtevek, več energije bo za to porabil. Na dolžino uporabe sredstev strežnika (in z njo povezano energijo) vpliva 1) število zahtevkov, 2) dolžina obdelave posameznega zahtevka in 3) čas, ko je strežnik aktiven pri polni moči. Strežniki so najbolj aktivni pri obdelavi podatkov ter pri pošiljanju podatkov uporabniku. Najbolj osnovna primera tega sta obdelava spletnega naročila in prenos slik od strežnika (op. spletne strani ali spletne trgovine) do odjemalca (op. spletnega brskalnika uporabnika).
Kako lahko zmanjšamo ogljični odtis naših spletnih strani in spletnih trgovin?
Prvi ukrep je, da naše spletne strani in spletne trgovine gostujejo pri ponudnikih, ki uporabljajo zeleno energijo za zagotavljanje storitev ali energetsko učinkovite podatkovne centre. V Sloveniji imamo to srečo, da večina ponudnikov gostovanj za svoje storitve uporablja energetsko učinkovite rešitve, ki na dolgi rok pripomorejo k nižjim emisijam CO2 in s tem manjšemu ogljičnemu odtisu.
Drugi ukrep je ustrezna optimizacija vsebin na spletni strani ali v spletni trgovini. Tukaj imamo v mislih predvsem optimizacijo slikovnih in video gradiv v oziru na njihovo velikost in čas, ki je potreben za to, da se s strežnika prenesejo na odjemalca (npr. na telefon). Na tehnični strani lahko za to poskrbita skrbnik spletišča in ustvarjalec vsebin spletišča. Prvi lahko k optimizaciji pripomore z ustreznim sistemom nalaganja, prenašanja in prikaza vsebin, drugi pa pripravi spletne vsebine. Pri pripravi vsebine je ključnega pomena, da so slike in videi optimizirani za uporabo na spletu. Preprosto povedano to pomeni, da slike in videi niso večji kot je le-to potrebno. Dodatni pozitivni učinek tega pa je, da se bo vaša spletna stran ali spletna trgovina hitreje naložila, kar pozitivno vpliva na uvrščanje med zadetki spletnega iskanja.
Tretji ukrep pa je na nas, uporabnikih. Uporabniki moramo biti potrpežljivi. Če se spletna stran ali spletna trgovina nalagata malce dlje, počakajmo nekaj časa, preden pritisnemo gumb za osvežitev. Ne pozabimo – vsaka osvežitev je nov obisk in s tem nova serija zahtevkov, za obdelavo katerih strežnik potrebuje več energije. Več energije pa pomeni povečanje ogljičnega odtisa.