Objavljeno: 14 aprila, 2020

Evolucija spletnih trgovin nas je pripeljala že zelo daleč. Ali se še spomnite podobe spleta pred prihodom spletnih trgovin? Če je vaša predstava vključevala preproste spletne strani z barvitimi ozadji, migetajočimi elementi, veliko besedila v pisavi Times New Roman z zelo osnovnim oblikovanjem, potem vam (spletni) spomin dobro služi.

Šalo na stran – brez spletnih trgovin bi bila podoba današnjega spleta zelo drugačna. S tem ne mislimo zgolj na grafično podobo, temveč tudi na širok spekter sprememb na področju uporabniške izkušnje in uporabe ter integracije spletnih tehnologij. Vpliv spletnih trgovin na splet je od nekdaj bil neizmeren, a se tega premalo zavedamo.

Zato smo za vas pobrskali po spletni zgodovini in zbrali nekaj ključnih trenutkov in spletnih trendov, ki so omogočili pojav spletnih trgovin kot jih poznamo. Latinski rek Historia magistra vitae pravi, da je zgodovina učiteljica življenja. Česa smo se naučili iz naše bogate spletne zgodovine in kako je to vplivalo na sodobne spletne trgovine pa v nadaljevanju.

Prvi začetki

S težavo določimo, kdaj je bila izdelana prva spletna trgovina. Splet se nenehno razvija in vse, kar se nam danes zdi samoumevno in nujno potrebno pri vsaki spletni trgovini, morda pred 30-imi leti sploh še ni obstajalo. Iz tega razloga je smiselno govoriti o zametkih spletnih trgovin, ki so močno vplivali na tok razvoja spletnih trgovin, kot pa o pravih predhodnikih spletnih trgovin kot jih poznamo danes. Izbrali smo 3 pomembne mejnike v zgodovini spletnih trgovin, ki so nas pripeljali sem, kjer smo danes. Za celoten pregled razvoja spletnih trgovin in spletne prodaje pa si lahko preberete Purple.ai blog.

Videotex (1979)

Piše se leto 1979 in nastane spletna prodaja. No, ne ravno spletna prodaja kot jo poznamo danes, ampak njeno jedro. Pojavi se Videotex – sistem za dvostransko prenašanje sporočil, ki se je najprej začel uporabljati v podjetjih. Videotex nam je pravzaprav zelo poznan, a pod drugim imenom. Poznamo ga pod imenom teletekst, kjer je še vedno šlo za prenos sporočil (ponavadi večih strani besedila), a v primerjavi z Videotexom je šlo za preprostejši, enostranski prenos.

Videotext je pomemben za razvoj spletnih trgovin zato, ker je omogočal hitro komunikacijo med dvema strankama (v tem primeru med dvema podjetjema) in navidezno takojšnjo prodajo izdelkov ali storitev. Ravno to načelo sočasnega takojšnjega pregleda ponudbe in sklenitve posla na daljavo je temelj vseh sodobnih spletnih trgovin.

Evolucija spletnih trgovin se je začela z Videotexom
Evolucija spletnih trgovin se je začela z Videotexom.

Evolucija spletnih trgovin (1995-1999)

Druga polovica 90-ih let označuje zrelo dobo interneta. V tej dobi internet ni več luksuzna dobrina, ki je omejena le na uporabo v peščici sektorjev (kot npr. v vojski, raziskovalnih ustanovah in visokotehnoloških razvojnih podjetjih), temveč postane dostopen širšemu prebivalstvu. Čeprav je bil internet že lažje dostopen, to še ne pomeni, da je vsako gospodinjstvo že imelo dostop do njega. Željo po brskanju po spletu (in posledično željo po njegovem dostopu) pa je spodbujal tudi povsem nov pojav: spletna trgovina.

Amazon in Ebay (1995)

Leto 1995 je bilo prelomno, saj nastaneta dva spletna trgovinska giganta – Amazon in Ebay. Amazon prične s prodajo knjig prek spleta, Ebay pa nastane kot orodje za iskanje redkih Pez figuric. Šalo na stran, slednje je sicer eden izmed mitov iz zgodovine podjetja Ebay, ki pa ni daleč od resnice oziroma vsaj prvega načina uporabe platforme. Amazon in Ebay (na začetku poumenovan AuctionWeb) sta orala ledino v spletni prodaji kot jo poznamo danes, a na povsem drugačen način.

Amazon je bil specializirana spletna trgovina za nakup knjig. Izziv, s katerim se je Amazon moral spopasti je bil, kako ljudi prepričati k nakupu knjige prek spleta. Nakupovalne navade potrošnikov so pri nakupu knjig takšne, da potrošnik obišče knjigarno, brska po naslovih knjig, vzame knjigo v roke in prebere njen povzetek. Nato pa se odloči za nakup. Na spletu je nakupovalna izkušnja nakupa knjig malce drugačna, kar pa so pri Amazonu naslovili z uporabniško izkušnjo in uporabniškim vmesnikom, ki je v mnogih pogledih še danes standard pri načrtovanju in izdelavi spletnih trgovin.

Na drugi strani pa je tu AuctionWeb (op. današnji Ebay), ki svojim uporabnikom daje možnost prodaje in nakupa izdelkov na spletni dražbi. Poenostavljeno lahko rečemo, da oba – Amazon in AuctionWeb – omogočata spletne nakupe, a z drugačnimi temeljnimi značilnostmi. Ponudba na platformi Amazon je omejena na določeno kategorijo izdelkov, izdelki so novi, njihova cena pa vnaprej določena. Na drugi strani pa AuctionWeb omogoča širši nabor izdelkov v različnih stanjih, kjer je določanje cene prepuščeno uporabnikom.

Evolucija spletnih trgovin - Amazon in Ebay - Revolver blog
Velik vpliv na evolucijo spletnih trgovin sta imela Amazon in Ebay.

Evolucija spletnih trgovin v veliki meri sloni na teh dveh platformah in njunih osnovnih funkcionalnostih. S pojavom Amazona in Ebay-a je vsako podjetje (in vsak posameznik!) dobilo spletni prostor, na katerem lahko kupuje in prodaja svoje izdelke širokemu krogu potencialnih kupcev.

PayPal (1998)

Ob koncu desetletja nastane spletni plačilni sistem PayPal, ki ponuja alternativo tradicionalnim gotovinskim in negotovinskim plačilnim sredstvom. PayPal je leta 2002 postal last podjetja Ebay. S tem je bil plačilni sistem neposredno integriran v takrat že priljubljeno in poznano nakupovalno platformo. Takšna integracija omogočila, da je PayPal postal primarno plačilno sredstvo za plačevanje na spletnih dražbah. Z masovno uporabo storitve je bila smiselnost vlaganja v nadaljni razvoj več kot očitna.

Posledica tega je, da je PayPal postal standard za spletno plačevanje. Vse večje sodobne spletne trgovine kot plačilno sredstvo ponujajo PayPal. Spletne trgovine, ki ga ne ponujajo, so bolj izjeme kot pravilo. Ta trend pa se prenaša tudi na lastnike manjših spletnih trgovin, saj je PayPal cenovno ugodno in varno plačilno sredstvo – tako za potrošnika kot za ponudnika.

Zappos (1999)

Kadar govorimo o spletnih trgovinah, ne moremo mimo spletne trgovine Zappos. Zappos ni bila prva spletna trgovina. Je pa prva trgovina, ki je imela zgolj spletno različico, ne pa tudi fizične trgovine. Zappos je bila trgovina z obutvijo, kjer so kupci po pošti prejeli izbrano obutev in jo – vkolikor ni ustrezala – na tak način tudi vrnili. Posebnost trgovine je bila v tem, da fizična zaloga artiklov v trgovini nikoli ni obstajala. Spletna trgovina je predstavljala spletni katalog, iz katerega so kupci naročali, prodajalec (op. Zappos) pa je nato naročene artikle pridobil od drugih dobaviteljev.

Hitra evolucija spletnih trgovin je mogoča ravno zaradi primera trgovine Zappos. Danes se spletne trgovine pojavljajo kot gobe po dežju in s svojo številčnostjo nenehno spodbujajo konkurenco k izboljšavam in razvoju spletne prodaje. To pa je mogoče ravno zaradi trgovine Zappos, ki je potrdila koncept, da za začetek uspešnega spletnega posla ne potrebujemo fizične trgovine in fizične zaloge, ki predstavljata visoke začetne stroške.

Nove spletne storitve in družbena omrežja (2001-2005)

Evolucija spletnih trgovin pa ima še tretje obdobje, ki je nastopilo na prelomu tisočletja. V tem obdobju sta se pojavili dve pomembni novosti, pri čemer je bila prva načrtovana, druga pa se je zgodila povsem slučajno in naravno.

Prva novost so spletne storitve Amazon (Amazon Web Services, tudi kot kratica AWS), ki so prišle v uporabo leta 2001. Tako kot večina spletnih novosti, je tudi ta bila najprej namenjena notranjim potrebam razvijalca, tj. podjetja Amazon. AWS vključuje pravzaprav vse storitve, ki jih sodobno spletno podjetje potrebuje. Med njimi najdemo vse od storitev za delo z bazami in upravljanjem le-teh, organizacijo delovnih procesov, pa do spletnega gostovanja in nudenja rešitev za deljenje datotek v oblaku. Sprva so bile te storitve v uporabi zgolj na Amazonu za izboljšanje lastne organizacijske strukture, danes pa so to storitve, ki jih s pridom uporabljajo druge sodobne platforme kot je npr. Netflix. Amazon je pravzaprav omogočil alternativni razvoj novih spletnih platform in storitev, ki danes krojijo posebno vejo spletne prodaje.

Za drugo “novost” pa so odgovorni kupci sami. Ta novost so priporočila izdelkov na družbenih omrežjih. Družbena omrežja so bila od nekdaj namenjena deljenju utrinkov iz našega življenja z našimi (najtesnejšimi) prijatelji. Na začetku si najverjetneje nihče ni predstavljal, da bodo družbena omrežja postala inherentni del spletnih trgovin, a vendar se je zgodilo ravno to. Uporabniki so s prijatelji začeli deliti povezave do izdelkov, s katerimi so bili navdušeni. Te povezave pa so vodile neposredno do spletnih trgovin, kjer je bilo te izdelke mogoče kupiti. Odziv lastnikov spletnih trgovin je bil, da so v svojih spletnih trgovinah uporabnikom omogočali neposredno deljenje povezav do izdelkov s klikom na gumb. To je postal nov standard.

Evolucija spletnih trgovin povezuje spletne trgovine z družbenimi omrežji
Spletne trgovine so tedno povezane z družbenimi omrežji.

Evolucija spletnih trgovin pa je v povezavi z družbenimi omrežji šla še en korak dlje. Družbena omrežja so postala tesno integrirana s spletnimi trgovinami. Poleg neposrednega deljenja povezav na družbenih omrežjih smo danes priča tudi obsežnim marketinškim kampanjam na družbenih omrežjih, povezovanju spletnih trgovin z možnostjo predstavljanja izdelkov na Facebooku in integracijo klepetalnih vtičnikov družbenih omrežij za neposredno komunikacijo s potencialnimi kupci.

Disruptivni trendi, ki so zaznamovali spletne trgovine v 2019

V preteklosti je vsaka novost povzročila tektonske premike. Ker se evolucija spletnih trgovin danes odvija hitreje kot v preteklosti, nismo priča res velikim novostim, temveč manjšim trendom, ki vplivajo na izdelavo spletnih trgovin v določenem obdobju. Čeprav se trendi pogosto spreminjajo, pa je veliko takšnih, ki so se obdržali dlje časa in pričakujemo, da nas bodo spremljali še naprej. Poglejmo, kaj je v preteklem letu najbolj zaznamovalo spletne trgovine.

Hiter zaključek nakupa (one-page checkout)

Obdržati pozornost potrošnika na spletu je svojevrstna veščina, ki jo je potrebno osvojiti. Veliko potrošnikov opusti nakup v spletni trgovini, ker je zaključek nakupa predolg ali preveč zapleten. V zadnjem letu se je zato pojavil trend zaključevanja nakupov na isti strani. Nič več vnašanja osebnih podatkov na strani 1, podatkov o plačilu na strani 2 in podatkov o dostavi na strani 3. Trend narekuje, da potrošnik vnese vse podatke na isti strani, s čimer se poveča verjetnost uspešno opravljenega nakupa.

Pojav fizičnih trgovin

Izkušnji brskanja po spletni trgovini in brskanja po policah v fizični trgovini sta med seboj povesem drugačni. Največji vpliv na to izkušnjo imata vzdušje v trgovini in zaposleni. V fizičnih trgovinah je človeška interakcija tisto, kar naredi nakupovalno izkušnjo prijetno, obenem pa tudi pospešuje prodajo. Namesto, da bi se trgovci trudili prilagoditi spletno nakupovalno izkušnjo tako, da bi bila čimbolj podobna izkušnji v fizični trgovini, so rajši začeli odpirati nove trgovine. Na tak način učinkovito izkoriščajo prednosti obeh vrst trgovin in lahko naslavljajo več potencialnih kupcev.

Spremenljive cene

Spremenljive cene (op. cene, ki se spreminjajo dinamično glede na druge faktorje; npr. sprememba zaloge) sicer niso nič novega v spletni prodaji, ampak šele v preteklem letu so se jih trgovci začeli vse več posluževati. Avtomatsko nižanje cen na zadnjih kosih, posebne ponudbe v določenem časovnem obdobju dneva – vse to nadgrajuje in izboljšuje spletno nakupovalno izkušnjo.

Glasovno upravljanje

Glasovno upravljanje z napravami je vse pogostejše. Pomislite na glasovne ukaze, ki jih lahko naslovite na osebne pomočnike kot so Siri, Google Assistant in Alexa, ter tudi na vse aplikacije, ki omogočajo glasovno upravljanje in glasovni vnos. Glasovno upravljanje pa postaja vse pomembnejši trend v spletni prodaji. Opravite nakup brez pritiska tipke – le povejte, kaj želite. Precej podobno kot v fizični trgovini, mar ne?

Družbena omrežja

Družbena omrežja so postala močno oglaševalsko orodje in sredstvo za pospeševanje prodaje. Oglaševanje na družbenih omrežjih (predvsem Facebook oglaševanje) nudi priložnost, kako doseči več potencialnih kupcev in jih spodbuditi k nakupu. V letu 2019 smo opazili vse več oglaševalskih akcij, ki so potekale na družbenih omrežjih in služile kot podporna dejavnost pri spodbujanju spletnih nakupov. To je trend, ki je postal inherentni del spletne prodaje.

Evolucija spletnih trgovin zahteva, da vzbudite zanimanje pri kupcih.
Za uspešno spletno prodajo morate vzbuditi zanimanje pri kupcih.

Chatbots (klepetalni in pogovorni roboti)

Izgradnja in vzdrževanje dobrih odnosov z vašimi kupci je ključnega pomena za uspešno prodajo. Spletne trgovine so opremljene s chatboti (op. klepetalni roboti, tudi pogovorni roboti) in klepetalniki, ki obiskovalcem omogočajo, da zastavijo vprašanje in takoj dobijo odgovor nanj. Ne glede na to ali na drugi strani klepetalnika sedi resnična oseba ali pa umetna inteligenca – integracija klepetalnikov dodaja spletni trgovini dodatno funkcionalnost, ki zvišuje interakcijo kupcev z vami, obenem pa pripomore k uporabniški izkušnji in povečuje zadovoljstvo kupcev.

Spletna prodaja potrebuje spletna plačila

V času epidemije covid-19 je spletno plačevanje v porastu, saj je brezstično, brezgotovinsko in brezkontaktno plačevanje eno izmed ključnih ukrepov pri zajezitvi širitve virusa. Spletno plačevanje je bilo na voljo že pred izbruhom epidemije, vendar smo bili v Sloveniji vedno bolj naklonjeni plačevanju po povzetju. Razlog za to je povsem psihološki. Večina potrošnikov transakcijo ob nakupu razume tako, da se prevzem blaga in plačilo le-tega izvede v istem trenutku. Prejmemo izdelek in ga plačamo. Tega smo se navadili v fizičnih trgovinah, zdaj pa so se pravila plačevanja spremenila.

V času epidemije so alternativni načini plačila ključni za ohranjanje spletne prodaje. Med alternativne načine plačila sodijo plačilo po predračunu, plačilo s karticami ter plačilo prek tujih plačilnih storitev kot so PayPal, Braintree in Stripe. Večina slovenskih spletnih trgovin ponuja vsaj plačilo prek predračuna, a za resnično konkurenčnost predlagamo, da ponujate vsaj še en dodaten način.

Integracija dodatnega plačilnega sredstva je plačljiva storitev, na katero pa je potrebno gledati kot na investicijo v prihodnost. V času epidemije so alternativna plačilna sredstva nujna, smiselno pa jih je ponujati tudi v bodoče. Potrošniki se bomo v času epidemije morali navaditi na nov način plačevanja. Dlje časa kot bo epidemija trajala, večja verjetnost je, da nam bo spletno plačevanje postalo povsem domače. Posledično je utemeljeno v bodoče pričakovati trend premika od plačil po povzetju k spletnim plačilom. Bodite pripravljeni in ponudite alternativne načine plačila že danes.

Evolucija spletnih trgovin v prihodnosti

Trendi, ki so močno vplivali na spletno prodajo kot jo poznamo danes, se bodo nadaljevali. V letu 2020 se bo vse vrtelo okoli izboljšanja nakupovalne izkušnje in poskusih premostitve razlik med digitalno in fizično nakupovalno izkušnjo. Fizične trgovine se ne bodo umaknile spletnim – ravno nasprotno, vse več jih bo! Opravljale bodo funkcijo stičišča med vami in vašimi kupci. Izgradnja močnih skupnosti, interakcija s kupci in krepitev pripadnosti znamki bodo ključnega pomena za dobro nakupovalno izkušnjo – digitalno in fizično.

Primanjkljaj osebnega stika med nakupovanjem v spletni trgovini bodo naslavljali chatboti in nakupovalni asistenti. Od njih bo mogoče pridobiti informacije o izdelkih, odpiralnih časih in posebnih ponudbah, brez da bi sami brskali po spletni trgovini (ali spletni strani). Veliko vlogo bo tu odigral tudi klepetalnik Facebook Messenger, ki ga imetniki spletnih trgovin lahko dodate na svoje spletišče. Preden bo uporabnik prišel v vašo spletno trgovino, se bo najverjetneje najprej ustavil na vašem Facebook profilu. S pomočjo avtomatiziranega klepetalnika se vaš prodajni nagovor lahko začne že tam, nadaljuje pa v spletni trgovini.

Pomemben doprinos k premagovanju razlik med fizično in spletno nakupovalno izkušnjo bo  imela tudi obogatena resničnost (augmented reality). Pomerjanje očal s pomočjo spletne kamere (ali kamere na telefonu) je že prisotno na spletnih straneh optik in spletnih trgovinah s korekcijskimi in modnimi očali. Zakaj ne bi šli še korak dlje? Pomerjanje oblačil, virtualni ogledi izdelkov iz večih zornih kotov, sprehodi po trgovini. Zamislite si, kaj vas pritegne pri nakupovanju v fizični trgovini in poskusite to vključiti v vašo spletno trgovino. Zakaj? Ker si kupci radi ogledamo izdelek na lastne oči iz vseh zornih kotov. Obogatena resničnost pa to že omogoča, potrebno je le še nadgraditi izkušnjo ter najti nove, kreativne načine, kako pritegniti kupce.